Jeg skulle holde et seminar for en bestyrelse for et stykke tid siden, hvor eet af temaerne var feedback. Formanden for bestyrelsen havde fokus på, at de i bestyrelsen skulle blive bedre til at give hinanden feedback, således at de kunne optimere deres samarbejde og dermed værdiskabelse for organisationen. Men er der plads til feedback i bestyrelser?
Udfordringerne
Der er i hvert fald en række udfordringer knyttet til denne særlige type ledelsesgruppe: 1) Har vi lyst til at give hinanden feedback? Som bestyrelsesmedlem vil du kende til, at der kan være forskelligartede interesser repræsenteret i bestyrelseslokalet. Så selv om I som bestyrelse har et fælles formål, vil en række kampe og forhandlinger om særinteresser udspille sig. I det rum kan det være svært at skulle give og modtage feedback fra såvel allierede som opponenter. 2) Hvornår har vi rum til at give hinanden feedback? Bestyrelsen er sjældent alene. Med ved bestyrelsesbordet sidder direktøren, måske en direktionsassistent og forskellige ad hoc inviterede. Og at give en kritisk feedback på en adfærd hos en bestyrelseskollega i denne ‘fulde offentlighed’ vil nok være uhørt i de fleste bestyrelser. 3) Føler vi i bestyrelsen et ansvar for at give feedback? Det er bestyrelsesformanden, der leder bestyrelsesmøderne og sætter tonen for samarbejdet. Er det så ikke også ham/hende, der bør tage ansvaret for at give feedback?
Sådan giver feedback mening i bestyrelseslokalet
Det er ikke nok, at du som bestyrelsesformand ser et behov for feedback og så tilkalder en konsulent til at lægge feedbackrør ind i bestyrelsen. Du bliver nødt til at have din bestyrelse med på ideen. Så inden du tilkalder konsulenten: Tag op i bestyrelsen, hvordan du oplever stemning, tone og samarbejdsform, og hvad du ser som styrkerne/ulemperne. Igangsæt en drøftelse af, hvilken adfærd, der vil hjælpe jer til at løfte de opgaver, I har som bestyrelse. Få ejerskab til – eller i det mindste skab nysgerrighed omkring – feedback som een mulig vej til at løfte jeres samarbejde. Sæt her fokus på, hvad der kan lægges i feedbackpuljen, og hvad der ikke hører til der. Men måske allerførst: Vurdér tillidsniveauet i bestyrelsen. Er der et niveau af tillid og tryghed, der kan skabe basis for en god feedbackkultur? Hvis ikke, så er det god tid investeret at kigge på, hvordan I skaber en tryg ramme for udvikling af samarbejdet. Fast tid på bestyrelsesmøderne uden eksterne parter er een måde at skabe et rum for udvikling på. Feedbacktemaer, hvor kun eet element er i spil, for eksempel ‘stiller vi gode spørgsmål, der bringer diskussionen videre’ er en anden måde.
Comments are closed.